Har du testet positivt?

• Du skal isolere deg straks.
  • Registrer deg og dine nærkontakter via denne lenken eller QR-koden
  • Din positive selvtest registreres hos smittesporingsteamet, og du vil etter registrering motta ytterligere informasjon om hvordan du og dine nærkontakter skal forholde seg videre.

Du som har tre vaksiner bør ikke ta PCR for å bekrefte positiv selvtest

• Du som har fått oppfriskingsdose (boosterdose) eller har fått to vaksinedoser og hatt covid-19 i løpet av de siste tre månedene, bør ikke lenger ta PCR for å bekrefte positivt resultat av en selvtest. (Positivt resultat betyr at testen viser at du har covid-19.)
  • Det er nå stor belastning på test- og analysekapasiteten hos kommunene og på laboratoriene. For ikke å øke belastningen på kommunene og laboratoriene, er det viktig at du ikke tar PCR hvis du ikke har behov for det.
  • Hvis du er i en av gruppene under, ta kontakt med Rendalen legekontor på tlf. 62466350 for å få tatt PCR (eller annen test) for å bekrefte resultatet av selvtesten:
    • Barn opp til 16 år (på grunn av vaksine)
    • Uvaksinerte
    • Personer i risikogrupper
    • Personer som ikke har fått tre doser og trenger koronasertifikat

Har du symptomer, ta en selvtest

• Helsedirektoratet anbefaler at alle med symptomer på covid-19 tar en selvtest.

Du får gratis selvtest fra kommunen hvis du har symptomer. Hvor: Rendalen legekontor, servicekontoret på kommunehuset eller Rendalen bibliotek.

• Hvis du ikke kan benytte den digitale selvregistreringsløsningen, ønsker vi at du melder fra om positiv test til smittesporingsteamet per telefon. Rendalen legekontor, tlf. 62466350 på dagtid hverdager. Telefontid: Kl. 08.00-11.00 og 13.00-14.00
  • Les denne lenken på helsenorge.no for informasjon om isolasjon for smittede og karantene for nærkontakter.