Status bosetting av flyktninger i Rendalen

Kommunestyret vedtok i sitt møte 24. mars å følge anmodningen fra de nasjonale myndighetene om å bosette 110 flyktninger i løpet av året, og i tillegg inntil 25 selvbosatte i 2022. Det er nå 11 ukrainske flyktninger som har ankommet kommunen.

Det er stort engasjement og vilje til å bidra knyttet til situasjonen i Ukraina. Mange av de som nå er på flukt har familie, venner eller andre kontakter i Norge. Derfor velger noen å dra direkte til kommunen uten å gå via de nasjonale mottakssentrene. Pr. nå er det kommet 11 ukrainske flyktninger til kommunen på denne måten, og betegnes som selvbosatte. Vi vet ennå ikke når vi får bosetting av flyktninger som kommer fra de nasjonale mottakssentrene, hvor mange som kommer eller hvilke konkrete behov de vil ha.

Det er en travel tid med å få de som har ankommet, bosatt i egnede leiligheter/hus, samt tilrettelagt for de kommunale tjenestene. Noen er allerede i gang med skole og voksenopplæring.

Rendalen kommune er takknemlig for alle henvendelser vi har fått om tilbud husvære og frivillig arbeid, både fra enkeltpersoner og lag/foreninger. Det vil om kort tid bli et eget møte for lag/foreninger/frivillige om videre planlegging og oppgavefordeling.