Utdeling av jodtabletter etter melding fra nasjonale myndigheter

Alle under 40 år, gravide, ammende og de med hjemmeboende barn kan selv kjøpe jodtabletter på apoteket reseptfritt for hjemmelagring, og som tas etter råd fra myndighetene. Rendalen kommune har, som en del av sin beredskap tabletter til innbyggere i den mest sårbare målgruppen (barn, unge under 18 år, gravide og ammende).

Ordningen administreres og utdeles ved den enkelte avdeling, hvor man kan hente tabletter til sine i målgruppen utfra tilhørighet, på følgende steder:

• Rendalen legekontor, Søstuveien 6.
  • Fagertun skole, Skoleveien 28.
  • Berger skole, Gamle Kongevei 4140.
  • Åkrestrømmen barnehage, Gamle Sjølivei 3.
  • Bergset barnehage, Asphaugjordet 1.

Denne ordningen skal sikre distribusjon av tabletter til målgruppene innen 12 timer etter at et varsel er gitt av myndighetene. Tablettene tilgjengeliggjøres både i skole/arbeidstiden og i fritiden.

NB! Disse jodtablettene har utløpsdato 2006*, men tablettene som inneholder kaliumjodid, er svært stabile. Årlig testing av jodtablettene på lageret i Oslo, viser at kvaliteten på tablettene ikke er redusert selv om datostemplingen er overskredet.

*Tablettene er sendt ut fra Helsedirektoratet i 2019 med utløpsdato 2006.

Mari Holien
Organisasjonsrådgiver